پیشنیازها
-
تماشای تحلیلی فیلمها و آشنایی پایه با روایت
-
تسلط نگارشی فارسی و حوصلهٔ بازنویسیهای چندمرحلهای
-
آشنایی مقدماتی با ژانرها (درام/کمدی/تریلر…)
-
دسترسی به یک نرمافزار فیلمنامهنویسی (Final Draft/Celtx/WriterDuet)
کاربردها
-
نگارش فیلم کوتاه/بلند و سریال وبی/تلویزیونی
-
اقتباس ادبی/مستند به فیلمنامه
-
اسکریپتهای روایی برای تیزر و محتوای برندمحور
-
آمادهسازی بسته ارائه (Logline/One-Pager/Treatment)
-
شرکت در جشنوارهها و مسیر جذب سرمایه/تولید

سرفصل های کارگاه آموزشی
-
تشخیص ایدهٔ سینمایی از موضوع، تعریف تم بهعنوان قطبنما، نوشتن Logline (قهرمان/هدف/مانع/Stakes) و سنجش جذابیت در یک یا دو جمله.
-
چیدمان Inciting Incident، نقاط عطف پردهها، Midpoint و Climax؛ تبدیل پیرنگ به بیتشیت زمانمند برای کنترل کشش و ریتم.
-
تعریف هدف بیرونی/نیاز درونی، نقص و زخم گذشته، شبکهٔ روابط و آنتاگونیست؛ نگاشت قوس شخصیت روی صفحات و صحنهها.
-
ساختار درونی هر صحنه: هدف، تعارض، مانع و نتیجه؛ ورود دیر/خروج زود، اقتصاد اطلاعات و جلوگیری از صحنههای بدون «ضرورت دراماتیک».
-
صدای یگانهٔ هر شخصیت، ریتم و موسیقی دیالوگ، تکنیکهای زیرمتن (تضاد گفتار/رفتار، نیّت پنهان) و حذف توضیحگویی.
-
Action شفاف و اجرایی، جزئیات معنادار، نشاندادن بهجای گفتن، طراحی «بیزینس» صحنه برای باورپذیری بازی و میزانسن.
-
قواعد ژانرهای رایج، تلفیق ژانری، حفظ لحن و مدیریت وعدههای ژانری؛ چطور کلیشه را بشکنیم بدون فروپاشی منطق روایی.
-
Scene Heading/Action/Dialog/Parenthetical/Transition، قالب صفحه (یک دقیقه ≈ یک صفحه)، نکات نرمافزار و خوانایی حرفهای برای Script Coverage.
-
از ساختار کلان تا جمله: کوتاهسازی، ادغام صحنهها، تیزکردن هدف/تعارض، گرفتن بازخورد و ترجمهٔ Coverage به اقدامهای اصلاحی.
-
نوشتن One-Pager، Treatment، انتخاب نمونهصفحات، آداب پیتچ، اصول حقوق مؤلف/اقتباس و چکلیست ارسال به جشنواره/تهیهکننده.




